Reklama

Pleszew. Uwaga kierowcy i piesi. Ważne zmiany

Opublikowano: 21 stycznia 2021 05:00
Autor: Przemysław Góralczyk

Uwaga kierowcy i piesi. Ważne zmiany

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Wiele z nich może wejść w życie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Czego będą dotyczyć?

Reklama

Kierowca będzie musiał ustąpić pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście.

– Kierowca będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko pieszym znajdującym się już na przejściu, ale również tym, którzy wchodzą na przejście – wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury.

W myśl nowych przepisów kierowca, który będzie zbliżać się do pasów będzie zobowiązany - poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - do zmniejszenia prędkości. Oczywiście po to, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo człowieka znajdującego się na pasach lub na nie wchodzącego.

– Z kolei pieszy ma obecnie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez przejście. W takich sytuacjach jest obowiązany m.in. do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania dla innych uczestników ruchu – przypomina st. asp. Monika Kołaska, rzecznik prasowy KPP w Pleszewie. 

 

Zmiany w przepisach. Uwaga na telefony! 

Pieszy wchodząc na jezdnię na zebrze lub na torowisko będzie miał zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego.

–Niestety, wszyscy codziennie obserwujemy, jak piesi idą wpatrzeni w telefony. To są bardzo niebezpieczne sytuacje, które mogą doprowadzić do wypadków tragicznych w skutkach – mówi st. asp. Monika Kołaska. 

 

Uwaga kierowcy! 50 km/h w obszarze zabudowanym 

Wedle nowych regulacji nastąpić ma ujednolicenie ograniczenia prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy. Ten zabieg ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo pieszych. Z analiz wynika, że różnica prędkości już między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

- Obecnie prędkość dopuszczalna na obszarze zabudowanym w godzinach 23.00 - 5.00 wynosi 60 km/h. Od 5.00 do 23.00 obowiązuje 50 km/h – przypomina st. asp. Monika Kołaska.

Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

 

Wypadek w Kwileniu. Ciężarówka przewróciła się na drodze

 

Ważna zmiana. Koniec jazdy "na zderzaku" 

Zakazana ma być tzw. jazda na zderzaku na autostradach i drogach ekspresowych. Bezpieczna odległość ma być zdefiniowana jako połowa prędkości pojazdu wyrażona w metrach. Dla przykładu - kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Jak wynika z policyjnych statystyk, niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

– Mówimy tutaj o tzw. jeździe na zderzaku. Wystarczy chwila, by taka praktyka zakończyła się groźnym zdarzeniem drogowym – podkreśla st. asp. Monika Kołaska.

Bo w sytuacji awaryjnej – wymagającej natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję.

- W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu – dodaje policjantka.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.